donderdag 23 juni 2011

ABC: het eerste jaar

Ongeveer negen maanden geleden ben ik begonnen met bloggen. Niet omdat ik graag wou bloggen, maar omdat het moest voor school. Ik was toen net begonnen met Advanced Business Creation (ABC). Mijn allereerste blog (die ik verplicht moest schrijven) was ABC: de eerste drie weken. Het heeft even geduurd voordat het kwartje viel, maar inmiddels vind ik het bloggen echt heel leuk. En gelukkig zijn er ook nog mensen die het leuk vinden om mijn blog te lezen (bedankt daarvoor!). Maar goed, aangezien ik vandaag mijn laatste schooldag had, vond ik tijd voor een stukje over mijn eerste jaar als ABC’er.

Toen ik naar het HBO ging vroegen veel mensen zich af of dat wel een slimme keuze was. “Waarom ga je in hemelsnaam naar het HBO, als je ook naar de universiteit kan?” Als ik voor iedere keer dat mij die vraag is gesteld een euro kreeg, zou ik zo rijk zijn dat ik überhaupt niet naar school hoefde. Maar, lieve mensen, er is gewoon geen studie zoals ABC te vinden op de universiteit. Op de universiteit combineren ze geen creativiteit met innovatie en ondernemen. Op de universiteit denken ze niet zo graag out-of-the-box (tenminste, dat zijn mijn ervaringen).

Ik ben dus blij dat ik dat uiteindelijk voor ABC gekozen heb. Die keuze was best moeilijk, want inderdaad: waarom ga je naar het HBO als je naar de universiteit kan? Soms moet je gewoon je hart volgen, hoe zweverig dat ook klinkt.

Toch heb ik een beetje een raar jaar gehad. Raar in de zin van dat het jaar een heel laag dieptepunt heeft gekend, maar aan de andere kant ook een hoop hoogtepunten. Over die dieptepunten wil ik het nu niet meer hebben, die zijn gelukkig voorbij. Bovendien zijn de hoogtepunten veel leuker om aan terug te denken.

Als ik nu terug denk aan het eerste blok moet ik eigenlijk wel lachen om mezelf. Jongens, wat was ik zenuwachtig en gestrest. Ik was er compleet van overtuigd dat ik nooit genoeg tijd zou hebben om én kenniskring en project met een voldoende af te sluiten én alle stof voor de tentamens te leren. Vervolgens heb ik zo hard geleerd dat mijn laagste punt voor de tentamens een 8,7 was. Klein inschattingsfoutje in de planning dus.

Een van de hoogtepunten was toen ons werk werd uitgekozen om ingestuurd te worden  voor een Europese wedstrijd. De hoofdprijs was een week naar Cannes. Die hebben we jammer genoeg niet gewonnen, maar met de 25e plek waren we wel de beste van ABC. Best iets om trots op te zijn voor een stel eerstejaars, toch?

En er waren natuurlijk mijn gezellige klasgenootjes, die altijd in zijn voor spontane borreltjes na school. In blok 3 ben ik ook met mijn groepje een dag naar Maastricht ben geweest onder het motto van ‘teambuilding’. We hebben de hele dag in een scheur gelegen, gewoon omdat het zo verschrikkelijk slecht was (tip: biedt bij Vakantieveilingen.nl niet te veel voor kegelen, boogschieten en steengrillen, het stelt niet zoveel voor).

Nu heb ik dus net mijn laatste schooldag voor dit jaar gehad en heb ik mijn propedeuse binnen, zonder herkansingen. Dat leek aan het begin van het jaar echt onmogelijk. Ook zag ik er in september nog een verschrikkelijk tegen op dat ik nog vier jaar naar school zou moeten. Maar eigenlijk is het jaar voorbij gevlogen en ik heb zin in de komende drie jaar. Zo, nu ga ik snel stoppen met schrijven, voordat ik echt sentimenteel begin te worden. Tijd voor vakantie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten