zondag 3 februari 2013

Recept: Very jummie vanillecupcakes

Ik heb maar drie woorden voor deze cupcakes: Jam, jam, jam! En het mooie is: je hoeft geen keukengenie te zijn om ze te maken en echt iedereen vindt ze lekker. Zelfs mijn vader ("Nee, ik hou niet van vanille."), staat de kom uit te likken wanneer ik aan het bakken ben. Wanneer mensen ze proeven, volgt 9 van de 10 keer de vraag of ze het recept mogen hebben. Dus, bij deze...




Voor de cakejes gebruik ik de cupcakemix van Dr. Oetker. Lekker simpel uit een pakje dus. (Sorry, Rudolph, maar niet iedereen heeft tijd om 24 uur per dag in de kitchen te staan*).

Het is de topping die deze cupcakes zo verschrikkelijk lekker maakt. Mijn recept is gebaseerd op een recept dat ik ooit van een Amerikaanse website heb geplukt. Na een aantal keer bakken en uitproberen (ietsje meer van dit, een tikkeltje minder van dat), is het als volgt:

Ingrediënten (voor 12 cupcakes)
100 gram Philadelphia Naturel - op kamertemperatuur
70 gram Roomboter - op kamertemperatuur
250 gram Poedersuiker
1 theelepel Vanille Extract

Super simpele als-ik-het-kan-kan-iedereen-het bereidingswijze
1. Doe de Philadelphia en boter in een kom en mix ze met een mixer op de middelste stand in 2 minuten door elkaar tot het een luchtig mengsel is.
2. Zet de mixer terug naar de laagste stand en voeg geleidelijk de poedersuiker toe aan het mengsel.
3. Mix als laatste het vanille extract erdoor.
4. Ik kijk nu altijd even of het mengsel stevig genoeg is (zodat het straks niet gelijk van de cakejes afdruipt). Met dit recept moet het eigenlijk altijd goed gaan, maar wanneer je bijvoorbeeld een andere roomkaas dan Philadelphia gebruikt, kan het zijn dat je meer poedersuiker moet toevoegen om het mengsel wat steviger te maken.
5. Zodra de cakejes afgekoeld zijn, kan de topping erop gespoten worden. Eet smakelijk!

Je kunt de cakejes trouwens een paar dagen in de koelkast bewaren. (Ha ha, Ilse, wat een grap. Alsof die cakejes langer dan een uur leven. Nom nom nom...)



*Rudolph kan trouwens toch wel een beetje trots op mij zijn, want ik maak tegenwoordig mijn eigen vanillesuiker. Voordat je het weet kook ik ook mijn eigen banketbakkersroom en bak ik een perfecte souflé. Kleine stapjes, hè Rudolph, kleine stapjes...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten