maandag 4 maart 2013

Dat gaat naar Den Bosch toe (2)

Inmiddels alweer een tijdje geleden schreef ik een stukje met tips voor Den Bosch. Ik beloofde toen dat er binnenkort meer zouden volgen. Binnenkort werd echter ooit. Maar raad eens? Vandaag is ooit. Beter laat dan nooit.

Dus mocht je ooit in Den Bosch zijn en je afvragen waar het leuk/lekker/gezellig is, hier motte gullie wezen:

- De lekkerste bonbons haal je bij Salon De Roosekrans in de Hinthammerstraat. Niet alleen ik ben zwaar verslaafd aan hun witte bonbons met roomvulling, ook mijn - über kieskeurige - vader kun je hieronder bedelven. Achterin dit zaakje kun je trouwens ook zitten en koffie drinken met een bossche bol, maar ik kom eerlijk gezegd nooit verder dan de bonbonvitrine.

(Bron afbeelding)
- Aan het andere eind van de Hinthammerstraat zit La Cubanita. Dit restaurantje is niet uniek voor Den Bosch, maar daarom niet minder lekker. Bovendien hebben ze van maandag t/m donderdag onbeperkt tapas zonder dat je er gelijk failliet door gaat. En ook als je niet zo'n spraakzame date hebt, kun je je hier toch uren vermaken door alle berichtjes op de muren te lezen (en er zelf nog iets bij te kliederen!).

- Als je dan nog niet uitgegeten bent (ik nooit in ieder geval), moet je zeker ook nog even langs Tum Tum en de Bossche SuikerOom. Beiden zijn geweldige ouderwetse snoepwinkeltjes. De eerste zit in de Ridderstraat, een klein zijstraatje vlakbij de V&D. De andere zit in een zijstraatje naast de Hema, het Tweede Korenstraatje. Ik moest trouwens googelen hoe dit straatje heeft. Iedereen noemt dit namelijk Ut Pisstroatje. Waarom dat zo is, ruik je vanzelf. Maar laat je nou niet afschrikken door de vieze verhalen die ik nou weer zit op te hangen, want beide winkeltjes zijn echt geweldig. Jeugdsentiment in overvloed!

(Bron afbeelding)
- Als je toch al bij de Bossche SuikerOom bent, moet je zeker even doorlopen naar Jade in de Snellestraat. Jade is, zoals ze zelf zeggen, een bonte verzameling van woonaccessoires en cadeauartikelen. Ze hebben er echt van alles, variërend van kitscherig keukengerei tot lampen die zo uit 1001 nacht weggelopen lijken te zijn. En werkelijk waar: alles is leuk. Mocht je ooit geen inspiratie hebben voor een verjaardagscadeau voor een vriendin, na twee tellen in deze winkel heb je daar geen last meer van.

- Tot slot, als je ook nog iets anders wil doen dan eten en shoppen, bezoek dan de Sint Jans Kathedraal. Het beklimmen van de kerktoren levert een mooi uitzicht op. Als het goed helder is, kun je zelfs de Pagode van de Efteling zien. (Ik wou hier eerst typen dat het beklimmen van de toren leuk is, maar d'es nie woar. Tenminste, niet als je Ilse heet en enorme hoogtevrees hebt. Ik beging spontaan weer te bibberen als ik terug denk aan die verschrikkelijke trappetjes in die toren.)

En nou, hop hop, allemaal naar Den Bosch toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten