dinsdag 13 augustus 2013

Uitgelezen #1

Eigenlijk is het maar raar dat ik niet meer over boeken blog. Nou zullen jullie waarschijnlijk niet 's nachts van wakker liggen door het gebrek aan boekenblogs van mijn kant, maar eigenlijk is lezen een van mijn grootste hobby's (naast schoenen kopen en goddelijke brownies bakken natuurlijk). Bovendien vind ik het zelf ook altijd erg leuk om van andere bloggers te lezen wat zij van een boek vonden. Dus waarom zou ik dan ook niet over boeken bloggen?

Ik heb het al wel eens eerder geprobeerd, stukjes over boeken schrijven. Maar om de een of andere reden (laksheid!) bleef het telkens bij een enkele recensie (of iets wat daarvoor door moest gaan). Vanaf nu ben ik echter van plan om regelmatig een stukje te tikken over de boeken die ik heb gelezen. Vandaag de eerste drie. En voor de zekerheid heb ik '#1' aan de titel van dit stukje toegevoegd. Nu moet ik op z'n minst ook wel een #2 schrijven, om niet als een compleet sukkeltje over te komen.

Waar is Bernadette? - Maria Semple


Maria Semple - Waar is Bernadette?

Het verhaal gaat (niet heel verrassend gezien de titel) over Bernadette. Wel verrassend is dat het verhaal wordt verteld door de 15-jarige Bee, dochter van Bernadette. Alleen is 'verteld' misschien niet het goede woord, aangezien bijna het hele boek bestaat uit een verzameling van e-mails, brieven, faxen en artikelen. Deze zijn allemaal door Bee verzameld, om zo te kunnen achterhalen waar haar moeder is gebleven. Bernadette lijkt namelijk compleet van de aardbodem verdwenen.

Ik las dit boek nadat iemand hem mij getipt had. Haar woorden: "Ik lach eigenlijk nooit hardop om boeken en al helemaal niet in het openbaar, maar met dit boek heb ik het hele strand bij elkaar geschaterd." Aan de ene kant ben ik blij dat zij het boek zo tipte, want anders had ik het waarschijnlijk nooit gekocht en gelezen. Maar aan de andere kant waren mijn verwachtingen van het boek hierdoor zo hoog geworden, dat het eigenlijk alleen nog maar tegen kon vallen.

Het boek ik zeker grappig. Bernadette is namelijk best wel een gekkie, maar wel een leuke gekkie. Ze heeft fijne zwarte humor en kan heerlijk vilein uit de hoek komen. Maar om nou te zeggen dat ik in een scheur heb gelegen door dit boek? Nee, sorry.

Conclusie - Waar is Bernadette? is een leuk boek, dat lekker snel leest. Het is zeker een aanrader als je van zwarte humor houd.
Score - In eerste instantie heb ik dit boek op Goodreads 3 van de 5 sterren gegeven. Dit is inmiddels een paar weken geleden en nu ik er zo over nadenk, vind ik eigenlijk dat Waar is Bernadette? toch 4/5 verdient. Het verhaal is me namelijk wel bijgebleven en als er een nieuw boek van Maria Semple uitkomt, zou ik het zeker weer kopen.



Geen paniek - Renske de Greef


Renske de Greef - Geen paniek

Geen paniek is een columnbundel van nrc.next columniste Renske de Greef. Ik lees wel vaker columnbundels (Hoi Aaf! Hoi Daphne!), maar nog nooit deed ik er zo lang over om er eentje uit te lezen als met Geen paniek. Ik denk dat hij onderhand wel een maand of tien op mijn nachtkastje heeft gelegen. Soms las ik dagen achter elkaar iedere avond een paar stukjes, en soms liet ik de bundel maandenlang links liggen. Waarom ik er maar zo weinig in las? Ik weet het eigenlijk niet zo goed.

De columns van Renske vind ik oprecht leuk en ik moest er regelmatig om lachen. Ook moet ik, zodra ik een wattenstaafje zie, iedere keer weer denken aan Renske's lofzang op deze guilty pleasure en haar gezellige beschrijving van wattenstaaffeestjes op de wastafel. Haar schrijfstijl is leuk en vlot, maar ik denk dat het af en toe misschien een beetje te veel van hetzelfde was.

Conclusie - Geen paniek is een leuke columnbundel. Ideaal voor als je 's avonds in bed graag nog even een stukje wil lezen, maar niet het risico wil lopen dat je om 04.00 uur nog steeds met het licht aan ligt, omdat je wil moet weten hoe het verhaal afloopt.
Score - 3/5


Het meest fantastische liefdesverhaal aller tijden - Lucy Robinson


Lucy Robinson - Het meest fantastische liefdesverhaal aller tijden

Dit boek kocht ik ongeveer een jaar geleden in Gent, maar ik had het nog altijd niet gelezen. Ik heb namelijk nog wel eens de neiging om meer boeken te kopen dan ik daadwerkelijk lees, met als gevolg dat ik een hele to read plank vol heb. Maar nu heb ik Het meest fantastische liefdesverhaal aller tijden dus eindelijk gelezen.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het is niet het meest fantastische liefdesverhaal aller tijden. Dat blijft voor mij The Notebook, of anders Voor altijd van Cecelia Ahern. Het is echter wel een heel leuk boek. Niet voor niets las ik dit boek binnen 24 uur uit.

Het verhaal gaat over Fran, die in plaats van op haar 30ste verjaardag ten huwelijk gevraagd wordt, op koelbloedige wijze gedumpt wordt. Haar vrienden besluiten echter dat ze niet zomaar de rest van haar leven in bed mag blijven liggen met een bak ijs. Ze moet weer gaan daten, met een reeks mislukte dates als gevolg. Het meest fantastische liefdesverhaal aller tijden heeft hiermee dus alle ingrediënten voor een goede chicklit: een hopeloze heldin, humor en heerlijke mannen.

Conclusie - Als je van chicklits houdt, mag je dit boek zeker niet missen!
Score - 4/5

2 opmerkingen:

  1. Het boek van Lucy Robinson wil ik nog wel eens een keer lezen. Lijkt mij een leuk boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik vond sommige columns wel leuk van Renske de Greef, maar niet allemaal even goed.

    BeantwoordenVerwijderen