maandag 7 juli 2014

Brief voor de toekomst

Aan het einde van het eerste jaar van mijn opleiding moesten wij bij onze studieloopbaanbegeleider een brief inleveren. Een brief voor de toekomst, in een gesloten envelop en die begon met 'Vandaag heb ik mijn ABC diploma ontvangen'.

Jarenlang heb ik nooit meer aan die brief gedacht. Maar drie maal raden wat er afgelopen donderdag tijdens de diploma-uitreiking ineens weer opdook. Juist. En vervolgens mocht ik hem ook nog eens voor de hele zaal voorlezen. Maar aangezien ik daardoor toch al alle schaamte voorbij ben, dacht ik: dan kan ik hem ook wel op mijn blog pleuren. Inclusief commentaar van nu, want de toekomst voorspellen blijkt niet bepaald mijn sterkste punt.

Diploma-uitreiking Advanced Business Creation


Datum van schrijven: 24 mei 2011

"Vandaag heb ik mijn ABC diploma ontvangen. Wie had dat gedacht toen ik in 2009 eindexamen deed aan het gymnasium en was ingeloot voor International Business aan de Universiteit van Maastricht. Ik in ieder geval niet. Als Mevrouw De Jong, mijn decaan van toen, het zou horen dat ik HBO heb gedaan, zou ze waarschijnlijk een hartaanval krijgen. Maar ik heb er geen spijt van. Ik ben hier op het HBO gelukkig en dat was ik aan de universiteit absoluut niet. Het leven loopt niet altijd zoals je het van te voren plant, dat is mij inmiddels wel duidelijk."
Ahh, wat was ik toen al wijs. Koetsjie koetsjie!
"Nu heb ik dus mijn diploma, maar voordat ik ga werken ga ik eerst een tijdje reizen; eindelijk naar New York. Ik droom er al jaren van om daar naartoe te gaan, dus dan moet ik het ook maar eens echt gaan doen. Voor hoe lang ik ga weet ik nog niet. Misschien twee weekjes shoppen, misschien wel een half jaar stage lopen."
Ehh, ja... Ik begin vandaag met mijn grote-mensen-baan, maar ik had een weekje vakantie. Telt dat ook? En verder droom ik nog steeds van New York. In het voorjaar van 2015 ga ik echt (voor die twee weken shoppen). Beloofd. 
"Als ik weer terug in Nederland ben, ga ik beginnen aan mijn baan als junior op de marketingafdeling van Bol.com, Esprit of de Bijenkorf. Of ik ga bij een reclamebureau werken, als copywriter of junior account director. Dan ga ik daar carrière maken. Op naar de top. Of misschien begin ik na een paar jaar werken wel mijn eigen bedrijf. Ik weet het eigenlijk nog niet precies."
Is het heel erg als ik zeg dat ik het eigenlijk nog steeds niet precies weet? Ik ga nu beginnen aan een hele toffe baan als online marketeer bij een webshop, maar of ik dat over 10/20/30 jaar nog steeds doe? Geen flauw idee.
"Het klinkt misschien een beetje arrogant, maar stiekem heb ik het gevoel dat ik later echt iets ga bereiken. Tenminste, ik wil graag iets bereiken. Dat de mensen uit het vak mijn naam kennen. Op sommigen komt dit misschien over als onnozel en oppervlakkig, maar ik zie het als ambitie. Ik geloof dat als je niet groot denkt en geen grote dromen hebt, je ook nooit iets groots zal bereiken."
Ehh, ja, dat klinkt inderdaad arrogant.
"Nu heb ik dus mijn diploma na vier jaar studeren. Eigenlijk vijf, als je die drie maanden in Maastricht meetelt. Ik ben nu 22. Hoe jong is dat eigenlijk. Tijd genoeg dus om de wereld te gaan veroveren. Of in ieder geval een klein stukje van de wereld. Een (vakantie-)appartementje in Rome zou al genoeg zijn."
Vond ik 22 toen serieus jong?! Ik voel me eigenlijk al bijna bejaard. Maar tegen dat appartementje in Rome zeg ik geen nee natuurlijk.
"Dus, Ilse in 2014, nu is het tijd om je dromen waar te gaan maken. Be patient and don’t forget to have fun!"
Hear hear!

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee van je studieloopbaanbegeleider! Heel bijzonder om op zo'n manier terug te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een super leuk idee en wat heb je je brief mooi afgesloten!

    BeantwoordenVerwijderen