zondag 5 juli 2015

Uitgelezen: Als ik blijf & Wacht op mij

Voordat ik met deze recensie begin, moet ik iets bekennen. Iets ernstigs. Ik - aanvoerster van Team Altijd Eerst Het Boek Lezen, Daarna Pas De Film Kijken - heb een zonde begaan. Een grote zonde. Al was er wel sprake van bijzondere omstandigheden. Ik heb namelijk, terwijl ik in het vliegtuig uit New York terug naar Amsterdam zat, If I stay gekeken, terwijl ik het boek nog niet gelezen had. SCHANDALIG, ik weet het. </sarcasme uit>

Oké goed, nu even serieus. Eigenlijk tegen mijn principes in, keek ik dus die film (en jankte de ogen uit mijn kop, godzijdank was het vliegtuig half leef en zat er niemand naast me), maar ik was in de veronderstelling dat ik het boek toch niet zou gaan lezen. Met immers nog een stuk of 50 ongelezen boeken op de plank zou ik er toch nooit aan toekomen. Maar dat was tot het moment dat ik een pakje van Uitgeverij Moon op de deurmat vond met daarin Wacht op mij, het vervolg op If I stay (Als ik blijf). Toen besloot ik dat ik hem eigenlijk toch nog wel eerst wou lezen, alvorens aan het vervolg te beginnen. De volgende dag viel er dus nog een pakketje op de deurmat...

Recensie Gayle Forman Als ik blijf


Recensie Gayle Forman Wacht op mij

Als ik blijf - Gayle Forman

Als ik blijf wordt verteld vanuit de 17-jarige Mia, wiens leven letterlijk aan een zijden draadje hangt. Nadat ze met haar familie een afschuwelijk auto-ongeluk meemaakt, is ze ernstig gewond en raakt ze in coma. Maar tegelijkertijd maakt ze alles bewust mee. Zo komt ze er al snel achter dat haar ouders het ongeluk niet hebben overleefd en haar broertje Teddy er ernstig aan toe is. Ze krijgt echter ook mee dat een verpleegster in haar oor fluistert, dat de keus aan haar is. Wil ze blijven of niet? Zo ja, dan moet ze vechten. Zo niet, dan kan ze laten gaan.

Mia staat dus voor een onvoorstelbare keuze: wil ze met haar familie mee of heeft ze nog genoeg reden om te blijven, om te leven? Zonder dat Adam, Mia's vriendje, doorheeft dat ze hem kan horen, probeert hij haar te overtuigen voor dat laatste te kiezen.

Ik geloof niet dat ik nog hoef toe te lichten dat het verhaal behoorlijk heftig is. Stel je voor dat je voor zo'n keuze komt te staan... De film ontroerde me dan ook enorm ('Ehh, stewardess, heeft u ook tissues?'), maar in vergelijk daarmee deed het boek me eerlijk gezegd niet zo heel veel. Al komt dat waarschijnlijk doordat ik tijdens het lezen al wist wat er zou gaan gebeuren. Kortom, 1-0 voor Team Altijd Eerst Het Boek Lezen, Daarna Pas De Film Kijken.

Het boek heeft wel een fijne schrijfstijl, waardoor je zo door de pagina's heen vliegt, en ook de originaliteit van het verhaal vond ik fijn. Een keertje niet het klassieke liefdesverhaal, maar juist het 'Wat gebeurt er nadat ze elkaar hebben gekregen?'. Want ondanks dat het ware liefde is tussen Mia en Adam, verloopt hun relatie moeizaam. Zij is namelijk een veelbelovend talent op de cello en wil naar Julliard in New York, terwijl zijn rockband aan het doorbreken is en op tournee moet. Dit maakt Mia's keuze dan ook extra lastig. Is haar liefde voor Adam sterk genoeg om voor te blijven?

Conclusie: Ik denk dat ik meer onder de indruk was geweest van Als ik blijf als ik niet eerst de film had gezien, maar hij was zeker nog de moeite van het lezen waard. Mooi boek!
Score: 3/5.

Wacht op mij - Gayle Forman

Ik wil wel even #SPOILERALERT roepen, maar het feit dat er überhaupt een vervolg is, lijkt me spoiler genoeg om te kunnen bedenken hoe deel 1 is afgelopen. Wacht op mij wordt echter niet vanuit Mia, maar vanuit Adam verteld.

Adam heeft het auto-ongeluk weliswaar niet fysiek meegemaakt, maar hij is alles behalve ongeschonden uit de strijd gekomen. Niet alleen moet hij met het verlies van Mia's familie dealen, hij wordt ook ijskoud door Mia aan de kant gezet, nadat ze naar Juilliard is vertrokken. Adam kan hier absoluut niet mee omgaan en raakt in een depressie. Er is echter één positieve uitkomst: Adams band Shooting Star breekt wereldwijd door met het album dat hij schreef, om zijn verdriet te verwerken.

Nu, drie jaar na het ongeluk en aan de vooravond van de tweede wereldtournee van Shooting Star, is Adam echter nog steeds doodongelukkig. Het toeval wil echter dat hij tijdens een paar vrije uurtjes in New York de reden van zijn misère tegenkomt. Kan Mia hem nu eindelijk de uitleg geven waar hij zo naar verlangt?

In het begin vond ik het raar om alles ineens vanuit Adams ogen mee te maken, maar dit duurde slechts een paar pagina's. Gayle Forman heeft zijn personage prachtig uitgewerkt en meer dan in Als ik blijf werd ik meegezogen in het verhaal en kon ik niet anders dan meeleven met Adam.

Daarnaast vind ik ook de spanningsboog in het verhaal erg sterk. In het begin worden er gelijk een paar bommetjes gedropt, waardoor je niet anders kunt dan verder lezen. Waarom is Adam zo fucked up? Wat is de reden dat Adams band uit elkaar lijkt te vallen, terwijl de bandleden juist als familie waren voor elkaar. En bovenal natuurlijk: Hoe kan het dat Adam en Mia niet meer bij elkaar zijn?!

Conclusie: Wacht op mij is een prachtig verhaal over verlies, geluk en ware liefde. Ik heb hem binnen 5 uur uitgelezen, dat zegt, denk ik, wel genoeg!
Score: 4½ / 5

Wacht op mij gelijk bestellen of op je verlanglijstje zetten? Klik hier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten