zondag 25 oktober 2015

Uitgelezen: Winter in New York

Jongens, wat zijn er veel fijne nieuwe boeken uit! Eerst al een nieuwe Sophie Kinsella, en nu een nieuwe van de Nederlandse koningin van de chicklit: Chantal van Gastel. Nou ben ik stiekem al fan van Chantal sinds haar eerste boek. En nadat ik haar ooit ontmoet heb, wil ik haar worden als ik later groot ben. Ik dacht dus dat mijn liefde voor haar boeken niet nóg groter kon worden, maar toen besloot ze haar nieuwe verhalenbundel naar mijn andere grote liefde te vernoemen: Winter in New York.

Chantal van Gastel - Winter in New York

Chantal van Gastel - Winter in New York

Winter in New York - Chantal van Gastel

Goed, je zou dus kunnen stellen dat mijn verwachtingen voor de verhalenbundel ietwat hoog gespannen waren. Al was ik stiekem wel een beetje teleurgesteld dat haar nieuwe boek niet een boek-boek is. Want als 8-jarig meisje zocht ik dan wel in de bibliotheek mijn boeken uit op zo min mogelijk pagina's en zo groot mogelijke letters, als ik tegenwoordig mag kiezen tussen 190 of 400 pagina's geschreven door Chantal van Gastel, gaat mijn voorkeur toch echt naar die laatste.

Afijn, je kunt niet alles hebben. En het voordeel van een verhalenbundel is dan wel weer dat er verschillende verhalen instaan (No shit, Sherlock). Zo bevat Winter in New York zes verschillende verhalen. Vier daarvan waren al eerder verschenen in een tijdschrift of als gratis e-book, maar twee zijn gloednieuw. Dat zijn dan ook gelijk de langste verhalen en - in mijn opinie - de leukste.

Eén van die twee langere verhalen is het titelverhaal Winter in New York. Deze speelt zich af in New York (wederom: No shit, Sherlock). Het is werkelijk waar een wonder dat ik na deze 102 pagina's niet gelijk weer een ticket heb geboekt. Want net als Eloise, de hoofdpersoon in het verhaal, wordt je keihard verliefd op New York - of je nou wilt of niet. Chantal weet de sfeer van de stad precies te pakken en beschrijft hem heerlijk gedetailleerd (maar zonder dat het irritant is en het verhaal ophoudt). Zelfs een sneeuwstorm en complete shutdown van de stad weet ze nog romantisch te maken. Eigenlijk heb je geen reisgids meer nodig wanneer je naar New York gaat, je hoeft alleen maar langs alle fantastische plekken die in dit verhaal beschreven worden.

(Momentje, ik moet even heel snel mijn creditcard verstoppen en een KLM-tabblad weg klikken voordat het misgaat.)

Het andere langere verhaal (en mijn favoriet van de zes) heet Love Shack. In dit verhaal belandt hoofdpersoon Tess in een soort All You Need Is Love-kerstspecial, omdat haar vriend in Canada woont. De reden dat dit verhaal mijn favoriet is, is omdat hij echt de kenmerkende stijl van Chantal heeft. Ik denk dat je deze stijl het beste kunt omschrijven als een combinatie van hoe "echt" de personages voelen, de luchtige sfeer van het verhaal (maar wel met een licht serieuze ondertoon) en de knappe mannen op wie je als lezer spontaan verliefd wordt. Daarnaast is het ook super leuk hoe ze in nieuwe verhalen personages uit andere boeken laat terugkomen en je zo gelijk weer zin hebt om die opnieuw te lezen (als jullie me zoeken, ik ben even Ik wist het herlezen).

Dan zijn er nog vier korte-korte verhalen. Twee daarvan zijn een paar jaar geleden in het tijdschrift Yes verschenen. Deze twee vond ik iets minder, omdat de stijl net wat anders is. Doordat ze niet in de ik-vorm, maar in de derde persoon zijn geschreven, voelt de hoofdpersoon minder dichtbij.

Conclusie: Winter in New York is een hele fijne verhalenbundel, die extra leuk is als je ook de andere boeken van Chantal van Gastel hebt gelezen.
Score: 4½ / 5

Winter in New York bestellen of op je verlanglijstje zetten? Klik hier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten